Ledarutveckling genom affärsprojekt
Inom ramen för MiL Institutes skräddarsydda ledarutvecklingsprogram har vi designat och genomfört en mängd olika skarpa och strategiska affärsprojekt. Utgångspunkten är att det mest effektiva sättet att lära sig om ledarskap kommer av att arbeta med en angelägen uppgift åt en verklig uppdragsgivare där deltagarna själva är ansvariga för analys, strategiska beslut och genomförande.
MiLs affärsprojekt använder organisationens strategiska behov som bas för individuell ledarutveckling och har under åren genererat avsevärda utbildningsintäkter – vinster alternativt besparingar som många gånger vida överstiger kostnaderna för själva utvecklingsinsatsen.
Att utgå från strategiskt viktiga projekt ger både affärsutveckling och individuell ledarutveckling i form av ökad strategisk förmåga, vidgade perspektiv och utökad handlingsrepertoar. MiLs affärsprojekt försäkrar också att innehållet i den specifika ledarutvecklingsinsatsen är av högsta relevans och aktualitet, samt att nyvunna lärdomar och kompetenser förankras och lever vidare hos organisationens nyckelpersoner.
Rohlin, L. (2003a) Projektarbetet i MiLprogram. I L. Rohlin m.fl. Ledarskap och lärande. (ss.223-242). Lund: MiL Publishers. (svensk version)