Har du förstått din roll som ledare? – Om svaret är ja, har du tagit den?
Del 1 av 2
Organisationer har begränsad nytta av karismatiska talare, inspiratörer och estradörer. Vad organisationer behöver är medarbetare som förstår och tar sin roll samtidigt som de uppfyller organisationens mål. Det vill säga personer som använder de resurser som erbjuds och som skapar goda samarbetsformer med de övriga som ingår i systemet.
När vi har kunskap om den organisatoriska kontext vi verkar i blir vi också bättre på att förstå och ta vår roll. När vi har medvetenhet om våra egna och andras drivkrafter kan vi i högre grad bidra till motivation och utveckling för både medarbetare och organisation. Detta är en av anledningarna till att begreppet ”roll” och ”rolltagning” har ett centralt fokus i ledarskapsprogrammet MiL Personligt Ledarskap (MPL). Deltagaren utgår från sin rollförståelse i arbetet med utvecklingsbehov, självinsikt och teamarbete.
Målet med MiL Personligt Ledarskap är ”Att du med kraft och säkerhet ska kunna agera i din roll”. Greger Åsard Bringsäter, en av programcheferna berättar om hur han ser på kopplingen mellan rolltagning och ”personligt ledarskap”:
När man pratar om personligt ledarskap så uppfattats det ofta som något väldigt personligt. Man undrar: ”Har jag rätt personlighet?” Är jag lämplig som ledare?”
Jag tycker nog snarare att det handlar om att förstå sitt sammanhang. Att ha titeln chef eller projektledare är en funktion man fyller för organisationen. Det spelar ingen roll om jag har jättebra kommunikationsfärdigheter eller om jag är en charmerande person om jag inte har pejl på vad det är jag förväntas uträtta och vad vi tillsammans ska åstadkomma: ”Vad behöver jag förstå, vad behöver människor omkring mig förstå, för att kunna åstadkomma resultat?”
Detta är personligt ledarskap i betydelsen att ”jag” behöver förstå någonting, men det är inte nödvändigtvis personligt i betydelsen att jag behöver utveckla mig som person, om vi med det menar bli något annat än det jag redan är.
Roll, funktion och arbetet med att uppnå det gemensamma syftet
I MiL Personligt Ledarskap har man baserat arbetet med ”rolltagning” på ett rollbegrepp utvecklat av ”the Grubb Institute” i London. Bilden till höger illustrerar rollens position i skärningspunkten mellan systemet vi ingår i, dess kontext och vår person.
System
När vi arbetar tillsammans för att uppfylla ett gemensamt och övergripande syfte är vi del av ett system. Ett företag, en organisation, är ett system, men även ett team eller en avdelning inom organisationen kan ses som system.
Person
När vi blir en del av en organisation bär vi med oss vår person – den vi är, våra värderingar, erfarenheter, behov och ambitioner samt vårt syfte med att vara i organisationen.
Roll
Som anställd är vi där för att ”göra” en roll, dvs. fylla en professionell funktion som organisationen har behov av för att uppfylla sitt syfte, till exempel funktionen att arbetsleda ett visst team.
Kontext
I vår roll har vi stöd av resurser i vår kontext, t.ex. kollegor, strukturer, verksamhetsmål, affärsidé, möten, organisationsstruktur, företagets värderingar, olika belöningssystem, ekonomiskt kapital och processer.
När vi presterar i vår roll behöver vi ofta balansera eller verka för att våra personliga behov, systemets syfte och mål, samt de resurser som finns i systemet inte motverkar varandra. När alla i systemet agerar i sina roller utvecklas systemets kultur. Det kan innebära beteenden som både främjar och hindrar systemet att realisera sitt syfte.
Vilket system är du en del av? Vad är möjligt att göra i din roll och vad är svårt?
Läs del 2 – Har du förstått syftet med systemet?