Att leda stödfunktioner

När kärnverksamheten i en organisation transformeras utmanas stödfunktionerna. Behovet att utveckla ledarskapet och den strategiska förmågan i HR, kommunikation, IT, ekonomi, etc. ökar när huvudlogiken i verksamheten förändras. Stödfunktioner hanterar ett brett spektrum av både operativa och strategiska frågor och många brottas med balansen mellan att stödja och styra kärnverksamheten.
Det finns ett ökat behov av att stödfunktioner samarbetar bättre tillsammans. Det handlar inte om hur t.ex. HR och Ekonomi, var och en för sig, kan bli ännu mer effektiva som stöd till verksamheten utan hur de kan samarbeta sinsemellan för att utveckla ett effektivt stöd.
MiL Institute erbjuder en rad olika utvecklingsprogram och arbetssätt för att göra just detta.
Stödfunktionen - mer strategisk, innovativ och samverkande
Ett utvecklingsprogram för stödfunktionschefer kan ha följande innehåll:
- Hantera komplexiteten i stödfunktionsrollen
- Aktivt medverka i det strategiska ledningsgruppsarbetet
- Bidra till kärnverksamhetens mål, resultat och effektivitet
- Utifrån omvärldsbevakning analysera och bidra med innovationer
- Samverka med andra aktörer inom och utanför organisationen
- Leda den egna enheten med specialistmedarbetare
Utvecklingsprogram ska leda till tydliga och konkreta resultat, inte bara hos deltagande individer utan också i verksamheten. Kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., ansvarig för företagsinterna program, så får du veta mer. 040-10 50 01