Teori möter praktik
Här följer ett antal artiklar och concepts, som är kopplade till ARL – Action Reflection Learning®. De har skrivits inom ramen för MiL Institutes praktik och forskningsverksamhet.
Breaking the Codes – Working with Cross-cultural Groups
Inger Draeby delar med sig av erfarenheter och reflektioner kring vad som särskilt krävs för att få till stånd genuina möten i kulturellt och nationellt heterogena grupper. Titeln ”Breaking the Codes” syftar på behovet av att skapa medvetenhet i gruppen om hur interaktionen mellan deltagare påverkas av olika kulturella koder för hur man ska bete sig. Genom att föra en öppen, tillåtande och avsiktlig dialog om hur språkliga, kulturella och nationella skillnader inverkar på relationer skapas möten inom gruppen som därigenom kan utveckla en egen kod, ett nytt sätt att relatera till varandra.
Draeby, I. (1999). Breaking the Codes - Working with Cross- cultural Groups. MiL Concepts 9/1999.
Reflections on Tibetan Buddhism and Action Reflection Learning
Lars Cederholm, MiL Senior Partner och mottagare av Dilworth Award för "Outstanding professional achievement in the field of Executive Education and Action Learning", delar med sig av sina reflektioner kring de filosofiska likheterna mellan grundpelare inom Action Reflection Learning och Tibetansk buddism.
Cederholm, L. (2012) Reflections on Tibetan Buddhism and Action Reflection Learning. MiL Concepts 10/2012
Reflections on Tibetan Buddhism and Action Reflection Learning
Framtida Ledare – en satsning i Malmö stad som berör hela organisationen
Med avstamp i intervjuer med tidigare deltagare i Malmö stads ledarskapsutvecklingsprogram Framtida Ledare söker författaren skapa förståelse för programmets betydelse för de enskilda deltagarna men även i förhållande till organisationens övergripande satsning på ledarskap. Särskilt fokus läggs på hur MiLs lärfilosofi ARL tillsammans med Malmö stads särskilda behov förverkligas i en specifik programdesign och slutligen i en konkret upplevelse för deltagaren.
Steen, J. (2010). Framtida Ledare - en satsning på ledarskap som berör hela organisationen. MiL Concepts 8/2010.
Exploring the Many Meanings of Action Learning and ARL®
Victoria J. Marsick delar med sig av sin långa erfarenhet av Action Learning och ARL. Genom en jämförelse av ARL med olika former av Action Learning bidrar denna artikel till en ökad förståelse för ARLs särart samt för dess unika betoning på lärandecoachens roll att främja reflektion och perspektivväxling.
Marsick, V. J. (2002). Exploring the Many Meanings of Action Learning and ARL. I L. Rohlin, K. Billing, A. Lindberg & M. Wickelgren (Red.), Earning while Learning in Global Leadership - The Volvo MiL Partnership. (ss.297-314). Lund: MiL Publishers.
Bring Strategy to Life – Apply ARL® principles
Ernie Turner visar med hjälp av ett konkret fall hur han använder sig av de 10 ARL principerna för att coacha en ledningsgrupp att ge liv åt, och implementera, en ny vision och strategi. I fallbeskrivningen bjuder författaren både på sina egna reflektioner och på en redogörelse av hur han arbetar med verktyg som "Open Space", "The Fist Five" och "Post It Feedback". Vissa generella riktmärken kring hur man realiserar en strategi presenteras även.
Turner, E. (2009). Bring Strategy to life - Apply ARL principles. "Make Strategy Happen MiL Days 2009".
"The theatre entrance"- A Helpful Way to Innovation and Learning
I artikeln beskrivs hur teater är en av många vägar till kreativitet, nytänkande och perspektivskifte. Rennemo återger hur nyttjandet av teaterscenen (att själva spela teater) visade sig vara ett innovativt redskap för att utveckla deltagarnas sätt att tänka kring, och närma sig, utmaningar.
Rennemo, Ø. (2009). "The theatre entrance"- A Helpful Way to Innovation and Learning. MiL Concepts 4/2009.
A Walk on the Wild Side – the Potential of ARL®
Anders Boglind delar med sig av sina reflektioner kring fem års samarbete mellan VCC (Volvo Car Corporation) och MiL. I en personlig och kritisk analys av det gemensamma arbetet ställer författaren många viktiga och utmanande frågor kring hur faktorer och omständigheter i den egna organisationen samt i MiL (ARL) kan ha inverkat på satsningens effekt.
Boglind, A. (2002). I L. Rohlin, K. Billing, A. Lindberg & M. Wickelgren (Red.), Earning while Learning in Global Leadership - The Volvo MiL Partnership. (ss.315- 332). Lund: MiL Publishers.
Principles and Elements of Action Reflection Learning®
Artikeln är ett försök att skapa ny förståelse för MiLs (LIMs) lärfilosofi ARL. Genom att undersöka vad lärandecoacherna faktiskt gör, samt vilka antaganden som styr deras praktik söker författarna skapa en integrerad karta över ARL. De finner ett grundläggande pragmatiskt förhållningssätt där det bästa från vitt skilda traditioner om lärande förenas i en spännande syntes. Genom att översätta praktikernas tysta kunskap i explicita lärprinciper, grundläggande beståndsdelar och verktyg hoppas författarna bidra till vidareutveckling av ARL i teori och praktik.
Roberts, P., Rimanoczy, I. & Drizin, B. (2007). Principles and Elements of Action Reflection Learning. MiL concepts 1/2007.
Projektarbetet i MiLprogram
Artikeln beskriver ”projektets” centrala plats i MiLs program där det inte bara utgör ett verktyg för individuell utveckling utan står för ett verkligt och angeläget behov som måste tillgodoses. Beroende på om projektarbetet sker inom ramen av MiLs öppna eller företagsinterna program kan betoningen på individuell respektive företagsutveckling variera och i vissa företagsinterna program har resultatet av projektet motsvarat mer än programmets kostnader; ”Earning while Learning”. Förutsättningar för ett lyckat projektarbete beskrivs, bland annat vikten av att uppgiften tar gruppen ut i okända miljöer och bortom den egna kärnkompetensen.
Rohlin, L. (2003a) Projektarbetet i MiLprogram. I L. Rohlin m.fl. Ledarskap och lärande. (ss.223-242). Lund: MiL Publishers.
Litteraturlista över texter om/kring ARL – Action Reflection Learning® från akademiska databaser
Flynn, G. (1997). Turning a shared name into a shared vision. Workforce 76(2), 48-49.
Flynn, G. (1997). Competing- with Grace. Workforce 76(6), 52-59.
Gross, T., Turner, E. & Cederholm, L. (1987). Building teams for global operations. Management Review 76(6), 32-37.
Marsick, V. J. & Turner, E. (1989). International managers as team leaders. Management Review 78(3), 46-50.
Marsick, V. J., Cederholm, L. & Turner, E. (1992). ActionReflection Learning. Training & Development 46(8), 63-67.
Marsick, V. J. & Watkins, K. E. (1992). Continous learning in the workplace. Adult Learning 3(4), 9-13.
O’Neil, J. & Marsick, V. J. (1994). Becoming critically reflective through action reflection learning. New Directions for Adult & Continuing Education 63, 17-31.
Poell, R. F., Yorks, L. & Marsick, V. J. (2009). Organizing project-based learning in work contexts: a cross cultural cross analysis of data from two projects. Adult Education Quarterly 60(1), 77-94.
Rimanoczy, I. (2007). Action learning and action reflection learning: are they different? Industrial & Commercial Training 39(5), 246-257.
Rimanoczy, I. & Brown, C. (2008). Bringing Action Reflection learning into action learning. Action Learning Research and Practice 5(2), 185-192.
Rimanoczy, I. & Pearson, T. (2010). Role of HR in the new world of sustainability. Industrial & Commercial Training 42(1), 11-18.
Turner, E. & Rimanoczy, I. (2008). Developing High- Impact teams. T+D 62(8), 30-35.
Turner, E. (2006). Learning that lasts. Industrial & Commercial Training, 38(2-3), 137-143.
Yorks, L., O’Neil, J., Marsick, V. J., Nilson, G. & Kolodny, R. (1996). Bondary management in Action Reflection Learning research: Taking the role of the sophisticated barbarian. Human Resource Development Quarterly 7(4), 313- 329.
Idégrunden
MiL Institute är en värdestyrd organisation där en humanistisk människosyn, en aktörsorienterad utvecklingssyn och en perspektivrik syn på ledarskap och lärande utgör viktiga utgångspunkter. Denna plattform utgör utgångspunkt för hur verksamheter och uppdrag i MiL bedrivs, organiseras och utvecklas.
Våra konsulter
MiL Institutes konsulter är den bästa kombinationen av akademisk fackkunskap och praktisk konsult- och chefserfarenhet samlade i en lärande organisation och ett lärande nätverk där många olika initiativ till utveckling, kvalitetssäkring och förnyelse ständigt tas och genomförs. Vi utmanar ofta vår värdegrund, våra koncept och våra metoder. På så sätt utvecklar vi ständigt vår kvalitet.
MiL Campus
Vi är övertygade om att rummet spelar stor roll för vad vi kan åstadkomma. Ändamålsenliga och flexibla lokaler är ett krav när vi arbetar. För att kunna följa en process på nära håll behöver vi ha tillgång till en mötesmiljö som vi kan använda på ett både effektivt och flexibelt sätt. Och då gärna också med en trivsam hemkänsla som gör att vi snabbt kommer gång och kan skapa de sociala interaktioner som är så viktiga.
Läs mer